České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Konec znojemského stavědla

Výjimečnost elektrodynamických stavědel spočívá v tom, že ve své době patřila k nejdokonalejším zařízením tohoto typu. Ve Znojmě je v současné době zatím provozováno elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení téměř v původní podobě z let 1948 až 1953.

V letošním roce však bude ukončen jeho provoz a v rámci další stavební činnosti se plánuje zbourání stavědla dvě. Na české železniční síti tak zbude již jen pár posledních stavědel s elektrodynamikou, jejichž osud se však nezadržitelně naplňuje.

Ve Znojmě postavila firma Elektrosignál Praha v letech 1948 až 1953 dvě stavědla. Stavědlo číslo jedna bylo umístěno na šatovském a číslo dvě na olbramkostelsko-hodonickém zhlaví. Jednička je přitom už nějakou dobu zčásti mimo provoz. Stavědlo dvě je však od svého vzniku používáno bez výraznějších úprav a je v původní podobě, říká Radoslav Šimek ze Správy sdělovací a zabezpečovací techniky SDC Brno, náležející ke státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

V průběhu provozu bylo zařízení upraveno a doplněno o návaznost na některá nově vybudovaná světelná přejezdová zabezpečovací zařízení na olbramkostelském záhlaví a v přilehlých mezistaničních úsecích, modernizována byla i vazba na areál vleček, odbočujících spojovací kolejí z obvodu stavědla dvě. Nicméně světelná návěstidla jsou původního typu ESP, jen elektromotorické přestavníky ESP byly vyměněny za typ AŽD a v roce 1978 nahradily původní alkalické akumulátory z roku 1948 nové.

Radoslav Šimek ze Správy sdělovací a zabezpečovací techniky dále vysvětluje, že v roce 2005 bylo při dvoustranných jednáních mezi Rakouskem a Českou republikou rozhodnuto o elektrizaci příhraničního traťového úseku Retz– Šatov a navazujícího traťového úseku Šatov–Znojmo.

U jednořadého elektrodynamického stavědla jsme zastihli Radoslava Šimka (v oranžové vestě) a signalistu Pavla Hlucháně, který na stavědle slouží od roku 1991.

První etapa elektrizace, mezistaniční úsek Retz–Šatov a vlastní železniční stanice Šatov, byla realizována v roce 2006. Staniční zabezpečovací zařízení typu TEST-14 B ve stanici Šatov a přejezdové zabezpečovací zařízení typu AŽD 71 na znojemském záhlaví byla z důvodu nevyhovujících technických parametrů pro elektrizovanou trať nahrazena moderním elektronickým staničním zabezpečovacím zařízením ESA 11 a elektronickým přejezdovým zabezpečovacím zařízením typu PZZ EA.

Druhá etapa elektrizace, mezistaniční úsek Šatov–Znojmo a samotná železniční stanice Znojmo, byla zahájena v roce 2008 s plánovaným dokončením v posledním čtvrtletí letošního roku. Elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení ve Znojmě rovněž svými technickými parametry nevyhovuje pro elektrizovanou trať, navíc jeho dosud původní díly, například návěstidla, stavědlové přístroje a kolejnicové spínače, jsou značně fyzicky opotřebené. Proto bude nahrazeno novým elektronickým zabezpečovacím zařízením rovněž typu ESA 11. Nevyhovující přejezdové zabezpečovací zařízení typu VÚD na olbramkostelském záhlaví a v přilehlých mezistaničních úsecích budou nahrazena elektronickými přejezdovými zabezpečovacími zařízeními typu PZZ EA. V konečném stavu již nebude železniční stanice Šatov obsazena výpravčím, nýbrž bude dálkově řízena výpravčím ze stanice Znojmo, dodává odborný pracovník brněnské Správy sdělovací a zabezpečovací techniky.

Pan Šimek na závěr dodává, že elektrodynamické staniční zabezpečovací zařízení ve Znojmě hodnotí obdobně jako každé jiné, ve své době dokonalé technické zařízení.

V učebnicích železniční zabezpečovací techniky se zpravidla již v úvodních kapitolách píše: „Účelem železničních zabezpečovacích zařízení je v maximální možné míře vyloučit vliv lidského činitele – výpravčího, signalisty, výhybkáře, hradlaře či závoráře na bezpečnost vlakové dopravy“. Skutečnost, že ve Znojmě je toto zařízení provozováno téměř šedesát let s minimální poruchovostí, svědčí nejen o jeho kvalitě z pohledu doby jeho vzniku, ale vypovídá i o zodpovědné práci lidí, kteří je konstruovali, vybudovali a po celá léta provozovali v takovém stavu, aby do poslední chvíle plnilo účel, pro který bylo postaveno.

MARTIN HARÁK


Celkový pohled na budovu stavědla 2, na kterém bude letos koncem dubna ukončen provoz. Objekt bude posléze zbourán.
Foto: AUTOR (2x)