České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nová kolejová vozidla ve Velimi

Počátek roku 2009 se ve Zkušebním centru (ZC) Velim odehrával ve znamení velkého množství zákazníků. Kromě elektrické jednotky V250 z dílny firmy AnsaldoBreda, která zde již téměř zdomácněla, byla k vidění celá řada zajímavých vozidel.

Již od konce loňského roku probíhají zkoušky dalšího zástupce „Eurosprintera“ od firmy SIEMENS, tentokrát ve verzi pro SNCB jako řada 18. Tento typ, označený výrobcem jako ES64U4-H, konstrukčně vychází ze známého Taurusu, ale na první pohled se liší tvarem čelních partií skříně, což si vyžádalo dodržení požadavků TSI Crash. Lokomotiva je určena pro provoz v Belgii, Holandsku a částečně ve Francii a na nové HSL Zuid (vysokorychlostní trať v Holandsku), čemuž také odpovídá její trakční výzbroj umožňující jízdu na systémech 1,5 a 3 kV DC a 25 kV 50 Hz a její maximální rychlost 200 km/h a výkon 6 MW.

S touto lokomotivou zde pobývá též klasický Taurus 1216 019 pronajatý od ÖBB, který slouží jako pomocná lokomotiva pro některé zkoušky. Zajímavostí během pobytu na ZC Velim byla výměna transformátoru úspěšně provedená v hale DZS.

Začátkem ledna též přijely z italské AnsaldoBredy do Cerhenic dvě motorové jednotky IC4. Tyto čtyřvozové jednotky určené pro provoz u DSB rychlostí až 200 km/h budou v ZC zkoušet především vícečlenné řízení, jelikož DSB v budoucnu plánují provoz až 4 spojených jednotek s možností dělení soupravy v nácestných stanicích.

V druhé polovině ledna zde byly na zkouškách dva zástupci motorových lokomotiv firmy VOITH. Zatímco Gravita 10BB zde již byla podruhé, byť pokaždé jiný kus, premiéru tentokráte měla Maxima 30CC. Tato odlehčená sestřička Maximy 40CC disponuje výkonem 2750 kW, který ji dodává dvanáctiválcový motor firmy ABC. Spolu s lokomotivami přijela také zátěžová souprava tvořená 33 loženými vozy řady Falls (celkem 2400 tun). Zajímavostí Maximy 30CC je i to, že výrobce plánuje její homologaci v České republice a na Slovensku.

Aby výčet vozidel na Zkušebním centru byl úplný, tak je nutné ještě zmínit jednotku Coradia LIREX od fy. Alstom LHB Salzgitter. Ta přijela tentokráte ve třívozové verzi pro DB-Regio (řada 440) a je určena pro regionální dopravu v okolí Würzburgu. Počátkem února zde navíc byly prováděny zkoušky modernizovaného osobního vozu Bdtee pro ZSSK. Modernizaci provedla ŽOS Trnava a vůz je určen pro regionální dopravu. Součástí modernizace kromě nového interiéru a CZE je též dosazení klimatizace.

PETR CHLUM
(Autor článku Ing. Chlum je pracovníkem VUZ.)


Modré soupravě IC4 DSB to na velimském sněhu skutečně sluší.
Foto: ARCHIV VUZ