Kdo získá body v případě nákupu skupinové jízdenky?
Body se přičítají na účet toho zákazníka, který je přihlášen v eShopu. V případě, že budete nakupovat skupinovou jízdenku nebo i jízdenku pro dalšího cestujícího, pak body za tyto nákupy budou připočteny aktuálně přihlášenému zákazníkovi.
Je platnost bodů nějak omezena?
Platnost každého bodu je 24 měsíců po prvním dni platnosti dokladu, za který byly body přičteny. Body starší 24 měsíců jsou z účtu automaticky vymazány. Smazané body nelze následně využít. Na vašem věrnostním účtu jsou k vidění dvě položky:
- Disponibilní body, tzn. body, které vznikají po prvním dni platnosti jízdního dokladu, a které již můžete použít.
- Aktuální zůstatek, tj. celkový počet bodů, tedy i těch, které ještě nejsou k dispozici k uplatnění.
Příklad:
Zakoupíte-li si jízdní doklad např. z Prahy do Benešova za 74 Kč dne 15. 12. 2014 s platností jízdního dokladu od 16. 12. 2014, Platnost takto získaných 7 bodů vyprší 16. 12. 2016.
Proč je někdy počet získaných bodů jiný než mnou zaplacená částka na e-shopu?
Pokud kupujete najednou více samostatných jízdních dokladů, pak se body počítají z každého jízdního dokladu samostatně. Pokud si budete kupovat v rámci jednoho nákupu například jednu Včasnou jízdenku Česko za 169 Kč jako jeden jízdní doklad a jako druhý jízdní doklad zakoupíte Včasnou jízdenku Česko za 169 Kč společně s místenkou za 35 Kč, pak celková částka, kterou zaplatíte, bude činit 373 Kč. Avšak počet získaných bodů bude 35, jelikož z první jízdenky jste získal 16 b a z druhé jízdenky 16 + 3 b, celkem tedy 35 bodů.
Jak se spočítaly body na mé zakoupené jízdence?
Body se počítají za vaše nákupy za předem definované jízdní doklady. Každý jízdní doklad má jinou hodnotu bodů. Za nákup voucheru, parkování, poukázku na přepravu, přepravu zavazadel, přepravu kola, přepravu psa, cestovní pojištění a nabití účtu elektronické peněženky na In Kartě (EPIK) se body nepřidělují. Podrobný přehled jízdních dokladů s uvedením bodů, které za ně můžete získat, a způsob výpočtu najdete na stránce věrnostního programuvěrnostního programu.
Od kdy se mi začnou body na účtu načítat?
Body se začínají přičítat na váš věrnostní účet již prvním uskutečněným nákupem po registraci na webu a aktivaci věrnostního programu ČD Body. Aktuální počet disponibilních bodů uvidíte na každé stránce webu vpravo nahoře.
Jak zjistím počet bodů na svém účtu?
- Na internetové stránce www.cd.cz po přihlášení, kde se vám vpravo nahoře zobrazí disponibilní body využitelné pro získání benefitů. Kompletní přehled najdete v uživatelském profilu.
- Telefonicky na čísle +420 221 111 122, které je k dispozici 24 hodin denně a kde vám operátoři sdělí nejen stav účtu, ale odpoví vám i na jakékoliv dotazy týkající se věrnostního programu ČD Body.
Mohu vrátit jízdenku pořízenou na poukázku na přepravu?
Ano. Pokud už máte jízdenku pořízenou na poukázku na přepravu, můžete ji z důvodů na straně železnice v souladu se Smluvními přepravními podmínkami vrátit (například při zrušení vlaku). Návratek bude vypočten z ceny, za kterou byla poukázka zakoupena. Jízdenku však nelze vrátit z důvodů, které nejsou na straně železnice.
Jak za poukázky získat jízdenku pro cestu tam i zpět?
Pokud si chcete zajistit jízdenku pro cestu tam i zpět, je třeba vyřídit každou cestu zvlášť. Nejprve cestu tam, na konci nákupního procesu v nákupním košíku zvolit „Další nákup“ a pak přes záložku Kredity a vouchery zadat další poukázku pro cestu zpět.
Je nutné cestu skupin objednat vždy předem?
Cestu skupin do 19 osob není nutné objednávat předem. Při cestování skupin 20 a více osob je nutné cestu objednat nejpozději 72 hodin před jízdou prostřednictvím objednávkového formuláře, u pokladní přepážky ČD nebo telefonicky na Kontaktním centru ČD na čísle 221 111 122. Při požadavku na mimořádné zastavení vlaku ve stanici, kde vámi vybraný spoj běžně nestaví, je potřeba objednat přepravu minimálně dva týdny předem. Při objednání cesty předem získáte do nepovinně místenkových vlaků/oddílů zdarma místenky nebo vyhrazení míst, případně i bezplatnou rezervaci místa pro kola.
Nezařadili jste vůz 1. třídy. Vrátíte mi peníze?
Bohužel v reálném provozu někdy dochází k situacím kdy je třeba vůz nahradit záložním vozem. Vždy se snažíme o nahrazení stejným typem vozu, bohužel ne vždy to je možné. V případě nezařazení vozu 1. třídy Vám bude u jednorázových jízdenek vydáno potvrzení o jejím nevyužití a následně uplatníte nárok na vrácení rozdílu jízdného mezi 1. a 2. třídou (u klasických jízdenek u pokladny, u eTiketu na www.cd.cz/eshop). V případě časového doplatku do 1. třídy máte nárok na odškodnění dle Smluvních přepravních podmínek.
Proč nejsou vždy označena rezervovaná místa lístečky?
Místa, prodaná více než dvě hodiny před odjezdem z výchozí stanice označujeme zpravidla lístky či textem na displeji s konkrétní rezervací. Ostatní místa, která se prodávají až do odjezdu vlaku, jsou zpravidla označena textem expresní rezervace. Protože může dojít z technologických důvodů (příjezd vlaku ze zahraničí, zpoždění obratového vlaku, výluka na trati a podobně) ke znemožnění přípravy soupravy, je v přepravním řádu zakotveno, že na místo vzniká nárok tomu, kdo předloží platnou místenku. Z pohledu vašeho práva na místo tedy není rozhodující označení, ale předložení rezervačního dokladu.
Nediskriminujete službou Dámský oddíl ostatní cestující?
Od zavedení služby Dámský oddíl posuzovali záležitost již dva Ochránci veřejných práv, kteří v odůvodnění k dotazu na zavedení dámských oddílů ve vlacích ČD zcela jasně uvádí, že se v žádném případě nejedná o diskriminaci. V té souvislosti musíme upozornit, že z celého vlaku čítá uvedená služba minoritních 6 míst a má především poskytnout pocit bezpečí pro samostatně cestující ženy ve vlacích mimo přepravní špičku, typicky ve večerních či brzkých ranních hodinách.
Pravidla a podmínky využití Dámských oddílů jsou stejné jako u jiných vyhrazených oddílů (např. pro rodiče s dětmi). Ve všech vyhrazených specifických oddílech platí, že pokud nejsou využívány pro daný účel, mohou být obsazeny i jinými cestujícími. Z uvedeného je patrné, že se nejedná o právně vymahatelný nárok, pouze o vzájemnou úctu a toleranci v mezilidských vztazích. V případě dámského oddílu je to tak, že pokud je vlak plný, je i dámský oddíl plně obsazen bez ohledu na pohlaví, věk nebo jiné specifikum (také v tomto případě odpadá hlavní smysl vzniku oddílu nabídnout ženám bezpečné místo blízko služebního oddílu, když je okolo velké množství lidí, kteří mohou poskytnout pomoc, odlišná situace je přirozeně v poloprázdném vlaku např. večer). Přesné podmínky řeší Smluvní přepravní podmínky dopravce České dráhy.
Proč povolujete brát malé děti do běžných vozů, když pro ně máte určen konkrétní vůz?
Oddíly pro cestující s dětmi máme opravdu u dálkových vlaků vyhrazeny. Žádný dopravce však nemůže využití těchto oddílů určeným skupinám nařídit a omezit pro ně nástup do jiných částí vlaku. Jednalo by se o diskriminaci, což je v České republice nezákonné. Odpovědnost v takovýchto případech leží přímo na cestujících s dětmi a jejich přístupu k okolí. Náš vlakový doprovod může po upozornění na hluk či porušování přepravních podmínek řešit situaci nabídnutím přesunu jedné či druhé skupiny (v případě, že jsou volná jiná místa). Ve vlacích SC Pendolino a railjet navíc můžete pro klidné cestování využít tzv tichý oddíl.
Nevyhovuje mi poloha a koncepce Tichého oddílu ve vašich spojích. Co s tím?
Tiché oddíly provozujeme ve dvou typech souprav, railjet (Praha – Brno - Wien – Graz) a SC Pendolino (Košice / Ostrava – Praha / Františkovy Lázně).
Poloha tichého oddílu v soupravách railjet je dána konstrukcí soupravy. Jeden koncový vůz je v kategorii business / 1. třídy, druhý je uzpůsoben pro přepravu kol, kočárků a dětí (je zde dětské kino). Z povahy věci tedy nelze tichý oddíl umístit do neprůchozího vozu. Proto jsme před časem přistoupili k výraznějšímu označení tichého oddílu a vzhledem k právní nevymahatelnosti zásad spoléháme především na respektování zásad ze strany jednotlivých cestujících. Personál dopravce má v interních postupech nastaveno, aby v případě zjištěného porušení zásad empaticky upozornil na porušování stanovených pravidel.
Ve vlacích SC Pendolino je tichý oddíl umístěn do vozu č. 1, je tedy neprůchozí.
S rozvojem u dalších vlaků vyčkáváme na dlouhodobější vyhodnocení provozu v soupravách railjet a SC Pendolino.
Proč lze někdy otevřít dveře i na straně, kde není nástupiště nebo po zastavení vlaku mimo stanici?
Princip ovládání nástupních dveří u souprav složených z jednotlivých vozů je v současnosti založen na tzv. autonomní režimu. To znamená, že:
- nástupní dveře jsou po uzavření a dosažení rychlosti vozu minimálně 5 km/h a více automaticky zajištěny (zhasnou ovládací tlačítka a dveře nelze otevřít),
- při snížení rychlosti vozu 5 km/h a nižší jsou nástupní dveře z obou stran vozu automaticky odjištěny (nikoli otevřeny),
- příslušné dveře lze po odjištění a použitím podsvíceného tlačítka otevřít.
U běžných typů vozů tedy není blokování dveří ovládáno lidským faktorem. K automatickému odblokování dojde na obou stranách soupravy a je na cestujícím, aby zahájil výstup na správnou stranu k nástupišti (popsáno i v přepravním řádu – Smluvní přepravní podmínky – celé znění na www.cd.cz). Tyto popsané funkcionality jsou v souladu s platnou technickou legislativou v aktuálním znění.
Odblokování vybraných dveří (podle toho, z které strany je nástupiště – tzv. selektivní odblokování) strojvedoucím se u nás používá prozatím pouze u vlaků sestavených z ucelených jednotek (řady 471 City Elefant, railjet, pendolino, atd.). Jsme si vědomi vývoje železniční dopravy, a proto ČD v současné době postupně přechází i u tažených vozidel k tzv. stranově selektivnímu ovládání nástupních dveří. Při tomto způsobu ovládání jsou dveře zajišťovány a odjišťovány výhradně doprovodem vlaku či strojvedoucím. Při odjišťování dveří je pak logicky vybrána příslušná strana k nástupišti a odjišťuje se pouze tato strana. Tím je vyloučena možnost výstupu do kolejiště.
Proč náš vlak předjíždějí jiné spoje a dochází tak ke zpoždění mého vlaku?
České dráhy, a. s., jsou pouze dopravcem (jedním z mnoha), provoz vlaků na dopravní cestě řídí provozovatel dráhy, Správa železnic, s. o. Řízení provozu, včetně předností, sledů vlaků (dle jednotlivých kategorií, rychlostí a pod), přijetí případných opatření pro zvýšení, resp. zajištění propustnosti traťových úseků (např. jízda vlaků po odklonové trase, odřeknutí vlaků apod.), jsou plně v kompetenci této organizace. Tyto záležitosti vycházejí z platné legislativy, zejména vyhl. 173/1995 Sb. dopravního řádu drah. Stejně tak provozovatel dráhy postupuje při zajišťování přípojů, kde automaticky dodržuje stanovené čekací doby (určuje konkrétní dopravce ve spolupráci s objednatelem dopravy vždy pro aktuálně platný jízdní řád).
Ujel mi přípoj v přestupní stanici. Proč nevyčkal na příjezd našeho zpožděného vlaku?
Aby se zpoždění nepřenášela lavinovitě na další a další spoje, je nastaven systém čekacích dob. Výše čekací doby určuje nejvyšší možné zpoždění, které může vlak dosáhnout při odjezdu z přestupní stanice. Základní čekací dobou je 5 minut, upravena může být značkou v jízdním řádu (zkrácení). V případě, že má váš vlak zpoždění, doporučujeme požádat vlakový doprovod se žádostí o prověření možnosti čekání nad rámec stanovených přestupních dob.
Nevyhovuje mi jízdní řád. Kde zažádat o změnu?
České dráhy připravují návrh jízdního řádu svých vlaků především na základě požadavků objednavatelů veřejné dopravy. Pro dálkové vlaky (rychlíky, rychlíky vyšší kvality, expresy a vybrané spoje InterCity a EuroCity) je objednavatelem Ministerstvo dopravy ČR, pro vlaky regionální (osobní a spěšné) jsou objednavatelem jednotlivé krajské úřady. Ministerstvo dopravy i krajské úřady si u Českých drah na základě smlouvy objednávají vlaky pro zajištění základní dopravní obslužnosti a za tyto vlaky následně Českým drahám platí prokazatelnou ztrátu z jejich provozu. Součástí objednávky jsou počty a časové polohy vlaků na jednotlivých tratích a také požadovaná kvalita dopravy (použitá vozidla, přesnost dopravy apod.). Bližší podrobnosti a kontakty na jednotlivé objednatele naleznete na www.cd.cz/jizdni-rad/-25517/.
Nefunguje klimatizace / topení. Jak zajistíte nápravu?
Vlakový doprovod může na základě požadavku cestujícího prověřit situaci a pokusit se napravit situaci ihned. V případě, že je porucha závažnější, doporučí cestujícím přesun do jiných vozů. Jestliže je vlak plný a nelze přidělit náhradní místa, můžete průvodčího požádat o jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč. To platí pro vnitrostátní dopravu. S mezinárodní jízdenkou si nechejte nemožnost přesunu na jiné vyhovující místo potvrdit u vlakového doprovodu a následně můžete požádat o odškodnění formou voucheru ve výši 25 % z ceny jízdného a místenek - více informací naleznete na www.cd.cz/typy-jizdenek/odskodneni-reklamace-a-vymeny/-26400/.
Změnili jste plánované řazení vlaku. Mám nárok na odškodnění?
V případě nenadálé technické závady a nedostatku záložních vozů ve stejné kvalitě opravdu může dojít k zařazení jiného typu vozu. Rezervovaná místa jsou přidělena náhradně. Na vrácení jízdného nárok nemáte, avšak můžete v případě nedodržení plánovaných doplňkových služeb (absence WiFi, zásuvek) požádat o odškodnění formou voucheru ve výši 30 Kč, který na požádání vydá vlakový doprovod. V případě nejasností vždy doporučujeme kontaktovat vlakový doprovod.
Za jak dlouho se mi ozvete s odpovědí na mou stížnost?
Musíme upozornit, že stížnost není vhodný nástroj k vyřizování akutních problémů. Pro naši reakci musíme prověřit skutečnosti související se zaslanou stížností, a to může nějakou dobu trvat. Legislativně je doba pro reakci ohraničena 1 měsícem od zaslání, ve výjimečných případech (pokud musíme například komunikovat s jiným subjektem) činí tato doba 3 měsíce.
Zaplatil jsem jízdenku a neobdržel ji. Proběhla platba? Mám nákup opakovat?
Tento problém řešte prosím neodkladně prostřednictvím našeho Kontaktního centra na telefonním čísle 221 111 122 nebo prostřednictvím emailu info@cd.cz. V lepším případě se může jednat o dokončený nákup a opravdu nastal problém pouze s doručením dokladu. Druhou možností je zablokování částky u vaší banky, ale k dokončení transakce z nějakého důvodu nedošlo.
Potřebujete znát výši zpoždění nebo jeho důvod?
U aktuálně jedoucích spojů můžete zjistit informace ve funkci VLAK na internetových stránkách ČD nebo v mobilní aplikaci Můj vlak. Pokud si nejste jisti důvodem zpoždění nebo potřebujete ověřit jeho výši zpětně, můžete využít Kontaktní formulář, záložku dotaz. Formu stížnosti použijte v případě, že zpožděním došlo k poškození vašich zákaznických práv.
Změnily se mi plány, mohu jízdenky vrátit?
Jízdenky pro cesty po ČR, koupené on-line v našem e-shopu nebo mobilní aplikaci Můj vlak, můžete bez problémů vrátit opět v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak do 15 minut před odjezdem vlaku bez storno poplatku.
Jízdenky zakoupené v pokladně lze vrátit do 15 minut po nákupu nebo do půlnoci před dnem odjezdu (pokud jízdenky v pokladně kupujete několik dní předem).
Je možné se během cesty občerstvit?
Ve vybraných vlacích jsou řazeny restaurační vozy nebo bistrovozy, případně si můžete zakoupit občerstvení u minibaru nebo ve svačinovém automatu. Konkrétní služba je uvedena v jízdním řádu vlaku v poznámkách.
Jak vzniká zpoždění?
Zpoždění může vznikat technickou závadou na infrastruktuře nebo na vozidlech, v důsledku mimořádnosti nebo výluky, působením povětrnostních vlivů, čekáním za zpožděné přípojné vlaky, čekáním na zpožděný protijedoucí vlak na jednokolejné trati (křižování) atd.
Co je to mimořádnost?
Neplánovaná situace, která nastala vlivem nehody, technické závady na infrastruktuře nebo vozidlech, nebo povětrnostními podmínkami a má vliv na včasnost a vedení vlaků.
Co je to výluka?
Plánovaná provozní situace, kdy správce infrastruktury provádí údržbu nebo opravu dráhy nebo jejích zařízení a jízdy vlaků nejsou v takovém úseku možné nebo jsou velmi omezené.
Co je to odklon?
Vlak je veden po jiné než obvyklé trase. Jízda odklonem může mít vliv na obsluhu nácestných stanic.
Co je to NAD nebo ND?
Náhradní doprava (např. autobusy, MHD) za vybrané vlaky v části či celém jejich úseku.
Nepřičítají se mi ČD Body
Je pravděpodobné, že jste nebyl při nákupu přihlášen svým účtem ČD. Dále je možné, že jste zakoupil jízdenku, za kterou se ČD Body dle pravidel nepřipisují (například jízdenky ODIS nebo jiných jízdenek IDS).
Nelze dokončit platbu přes ČD Kredit, aplikace spadne
Je pravděpodobné, že aplikace byla obnovena z nějaké zálohy. To je dle bezpečnostních pravidel nepřípustné a je potřeba aplikaci uvést do základního nastavení. Případně aplikaci kompletně přeinstalovat. Nefunkčnost platby přes otisk prstu nebo přes Face ID může také způsobit např. update zásad ochrany systému telefonu.
Nevidím zelené tlačítko Koupit jízdenku
Jízdenku lze zakoupit maximálně do doby pravidelného odjezdu vlaku, po tomto čase to není možné. Také to není možné i při zpoždění vlaku. Nákup musí být proveden nejpozději v čase pravidelného odjezdu dle jízdního řádu. Je také možné, že tento druh jízdenky lze zakoupit pouze u pokladny, případně u mezinárodních jízdenek pouze na e-shopu ČD.
Platba proběhla, jízdenku nikde nemám
Je možné, že došlo k výpadku některých bankovních služeb. Platba je pouze ve stavu blokace a bude vám připsána zpět na účet. Pro jistotu ale vždy napište do našeho kontaktního formuláře více informací, případně můžete zaslat zprávu s příznakem "Problém s jízdenkou" přímo z aplikace.
Proč nejde platit elektronickou peněženkou v aplikaci?
Elektronická peněženka EPIK (neplést si s ČD Kreditem - jedná se o jinou službu) je určená pro cestující, kteří nejsou online. Své peníze si uloží přímo do In Karty buďto u pokladny nebo u průvodčího a peníze se nahrají přímo do In Karty. Neexistuje způsob, jak peníze pomocí aplikace nebo mobilního telefonu z In Karty odečíst. To umí pouze a jen pokladna průvodčího.
Co když nemám tiskárnu?
Tiskárna není třeba. Při nákupu v e-shopu zadejte při zadávání jména cestujícího i své telefonní číslo, na které vám bude zaslán kód jízdenky. Tento kód stačí nadiktovat průvodčímu a následně se prokázat dokladem s fotkou, aby průvodčí mohl ověřit, že jízdenka je vaše a nedošlo ke zneužití vaší jízdenky někým jiným.
Proč se musím prokázat dokladem totožnosti?
Jízdenky z pokladny se zkopírovat nedají, mají ochranné prvky proti kopírování. Elektronické jízdenky se dají lehce zkopírovat a může je použít neoprávněná osoba (např. při ztrátě telefonu), proto je vždy jízdenka vázána na konkrétního cestujícího.
Všechny elektronické doklady (jízdenky, letenky, atd.) jsou vždy vázány na jméno, které je třeba následně při jízdě ověřit. Proto i my potřebujeme ověřit, že jízdenka je pouze vaše a nikdo jiný ji nezneužil pro svou jízdu. Tímto chráníme vás jako cestující, proti zneužití třetí osobou.
Co když nechci platit kartou?
Nevadí, stačí se registrovat na www.cd.cz a aktivovat službu ČD Kredit (pokud již účet máte, stačí se jen přihlásit). Na tento kreditový účet, vedený u nás, si pošlete vámi zvolenou částku (např. 500 Kč) a platíte z této částky své jízdenky pomocí vámi zvoleného 4místného PINu. Platba je velmi pohodlná, rychlá, a hlavně bezpečná.
Mohu na Celodenní jízdenku cestovat i rychlíkem?
Ano, s Celodenní jízdenkou můžete cestovat všemi kategoriemi vlaků ČD, pouze do vlaků s povinnou rezervací místa k sezení (uvedeno v jízdním řádu daného vlaku - R v rámečku, poznámka v textové části) je nutné zakoupit navíc místenku.
Mohu při delší cestě zkombinovat více krajských Celodenních jízdenek?
Ano, pro cestu přesahující hranice platnosti jedné Celodenní jízdenky region je možné zakoupit i Celodenní jízdenku regionu pro navazující kraj, případně Celodenní jízdenku region pro každý další kraj. Ve výsledku tak například při cestě z Hradce Králové do Telče můžete zakoupit Celodenní jízdenku region Pardubický + Celodenní jízdenku region Vysočina.
Je možné nahrát týdenní traťovou jízdenku na In Kartu?
Ano. Týdenní, měsíční nebo čtvrtletní jízdenky za základní cenu je možné nahrát i na In Kartu (např. na In Kartu po skončení platnosti původní zákaznické aplikace IN 25). Týdenní, měsíční nebo čtvrtletní jízdenky se slevou 25 % nebo 50 % díky aplikaci IN 25 nebo IN 50 je nutné vždy nahrát na In Kartu a tyto jízdenky jsou pak nepřenosné (vázané na jméno držitele In Karty).
Je Flexi jízdenka vázaná na konkrétní vlak nebo spojení?
Ne, Flexi jízdenku můžete využít kdykoliv v době její časové platnosti ve všech vlacích ČD po trase uvedené na jízdence. Jízdu je třeba vždy začít v první den platnosti. Pokud například nestihnete jet zamýšleným vlakem, můžete stejnou jízdenku použít v následujícím vlaku ČD.
Jak dlouho platí Flexi jednosměrná jízdenka?
Jednosměrná Flexi jízdenka na vzdálenost do 50 kilometrů platí do 6:00 hodin dne následujícího po prvním dnu platnosti. Jednosměrná Flexi jízdenka na vzdálenost 51 kilometrů a více platí vždy do 24:00 hodin dne následujícího po prvním dnu platnosti. V obou případech je ale nutné začít cestu v první den platnosti.
Musí mít dítě do 6 let svoji vlastní jízdenku?
Ano. Každé dítě do 6 let musí mít svoji vlastní jízdenku (ve 2. třídě bezplatnou) z nástupní do cílové stanice. Jízdenku je možné pořídit v e-shopu ČD, aplikaci Můj vlak, u pokladny, a nebo bez formalit přímo u průvodčího ve vlaku vždy bez manipulační přirážky nebo přirážky k jízdnému.
Koupil jsem si jízdenku se skupinovou slevou, ale jede nás méně. Jak mám postupovat?
U částečného nevyužití jízdenky se slevou pro skupinu, zakoupené u pokladní přepážky nebo ve vlaku, menším počtem cestujících je vyplacení návratku podmíněno potvrzením o skutečném počtu cestujících vystaveném v nástupní stanici pokladníkem nebo v každém použitém vlaku průvodčím. Jízdenky zakoupené u pokladny lze vrátit u kterékoliv pokladny, jízdenky zakoupené v e-shopu lze vrátit opět přes e-shop.
Jak se postupuje, když ve skupině jedou děti nebo důchodci?
U Skupinové jízdenky do 19 osob nehraje věk žádnou roli. Sleva je poskytována na základě počtu členů skupiny. U skupin 20 a více osob je třeba objednat cestu předem a správně navolit kategorie cestujících, aby vám mohlo být vygenerováno aktuálně nejvýhodnější dostupné jízdné.
Kdo může Flexi zvýhodněnou jízdenku použít?
Flexi zvýhodněná jízdenka zakoupená u pokladní přepážky není vázána na jméno cestujícího a může ji použít kdokoliv.
Flexi zvýhodněná jízdenka zakoupená v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak je nepřenosná, vázaná na jméno konkrétního cestujícího. Na Flexi zvýhodněnou jízdenku zakoupenou v e-shopu nebo aplikaci Můj vlak tedy může cestovat pouze osoba, jejíž jméno je na jízdence uvedeno. Při kontrole jízdenek ve vlaku je třeba průvodčímu předložit průkaz vydaný státní správou, Českými drahami nebo jiným dopravcem, se shodným jménem jaké je uvedeno na jízdence. Při nákupu více Flexi zvýhodněných jízdenek v e-shopu ČD nebo aplikaci Můj vlak pro více spolucestujících mohou být jízdenky sloučeny na jeden doklad s uvedením jména pouze jednoho z cestujících. V takovém případě předkládá doklad ke kontrole průvodčímu ve vlaku pouze cestující, jehož jméno je uvedeno na jízdence.
Mohu si koupit pro část cesty Flexi zvýhodněnou jízdenku a na ní pak navázat jiným typem jízdenky pro další cestu?
Pro získání nejlepší ceny za vaši cestu už nemusíte kupovat několik rozdělených jízdenek. Nyní si koupíte jedinou jízdenku z vaší nástupní stanice až do cílové stanice a my vám do ceny automaticky započteme ceny Flexi zvýhodněných jízdenek, které by bylo možné po trase použít. Náš e-shop, mobilní aplikace Můj vlak, pokladní přepážky i průvodčí (u průvodčího není možné koupit Vázanou jízdenku) vám nabídnou vždy aktuálně nejvýhodnější cenu jízdenky pro celou vaši cestu. Flexi zvýhodněnou jízdenku nebo Vázanou jízdenku si tak nyní pořídíte i z té nejmenší zastávky.
Musím mít pro nákup Flexi zvýhodněné jízdenky nějaký slevový průkaz?
Ne, Flexi zvýhodněnou jízdenku za základní cenu si můžete koupit i bez jakéhokoliv slevového průkazu. Pokud si však zakoupíte Flexi zvýhodněnou jízdenku za zvýhodněnou cenu (např. pro dítě ve věku 15-17 let), je nutné při kontrole jízdenek předložit slevový průkaz opravňující k využití příslušné slevy.
Je jízdenka vázána jen na jeden konkrétní spoj?
Jízdenky ČD můžete využít v jakémkoliv vlaku ČD v době jejich časové platnosti mezi uvedenou nástupní a cílovou stanicí a po trase, která je na jízdence uvedena, nebo po kratší trase. Nejsou tedy vázány na konkrétní vlaky, ale jen na vámi vybraný úsek mezi nástupní a cílovou stanicí. Sami si tedy vybíráte, jakým vlakem budete cestovat. Výjimkou jsou pouze SuperAkční jízdenky, které jsou vázány na konkrétní vlaky.