Co bylo symbolem sedmdesátých let v tehdejším Československu? Zřejmě šedá každodennost normalizace, kterou by se nám ale podařilo vizuálně ilustrovat jen těžko. Proto jsme si pro jeden z obrazů kalendáře Českých drah vybrali jiný, vizuálně velmi výrazný motiv – domácí undergroundovou scénu. Ta své kritické postoje vyjadřovala mimo jiné svým vzhledem, jehož hlavním znakem byly dlouhé vlasy. Asi nejznámější osobností kulturně-intelektuálního odporu proti komunistickému režimu, spjatou právě s undergroundem, se stal Ivan Martin Jirous, známý pod přezdívkou Magor.
Jde o dosud nejtragičtější nehodu na tuzemské železnici. Stala se v podvečer 14. listopadu 1960 na trati z Pardubic do Hradce Králové. Zhruba kilometr a půl před stanicí Stéblová směrem na Pardubice se v podzimní tmě a mlze čelně srazil osobní vlak 608 tažený parní lokomotivou s motorovým osobním vlakem 653. Oba jely zhruba šedesátikilometrovou rychlostí. Následky srážky ještě umocnil požár, který vypukl poté, co žhavé uhlí vysypané z topeniště parního stroje zapálilo naftu unikající z motoráku. Neštěstí si vyžádalo celkem 118 mrtvých a 110 zraněných.
České dráhy ve spolupráci s Českosloslovenskou obcí legionářskou a Národním technickým muzeem připravily jedinečnou rekonstrukci příjezdu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět do vlasti. Při neopakovatelné akci budou z rakousko-českých hranic do Prahy vypraveny dva speciální vlaky, přičemž jeden bude historický a na jeho palubě pojede Tomáš Garrigue Masaryk v podání herce Otakara Brouska a jeho kostýmovaný doprovod. Druhá souprava bude sloužit veřejnosti. Zažijte spolu s národním dopravcem skvělou atmosféru této významné historické události na vlastní kůži v rámci připomínky 100. výročí naší republiky.