Když jsme připravovali do kalendáře mapujícího klíčové okamžiky republiky obraz stylizovaný do roku 1948, nemohli jsme se nevěnovat nejznámějšímu atributu dané doby – rudé hvězdě. Pěticípý symbol socialismu se stal nedílnou součástí nejen lokomotiv, ale i uniforem a dalších drážních propriet na dlouhých 40 let. A dodnes vzbuzuje vášně. Některé propagandistické proklamace na železnici byly však ještě absurdnější.
Mnichovská dohoda a následné odstoupení pohraničí ČSR nacistickému Německu znamenaly radikální zásah nejen do životů desítek tisíc rodin, ale i těžko zhojitelnou ránu pro celistvost československé železniční sítě. Některé tratě byly několikrát přerušeny novou státní hranicí, čímž bylo cestování výrazně komplikovanější, či dokonce nemožné. To však byl problém jen všední, protože vyvolení už věděli, že dny 2. republiky nebudou plynout dlouho. Nakonec jich bylo pouhých 167.
1968: Slzy pro Československo
Popisovat události, které jste nezažili na vlastní kůži, je vždy dvousečné. Pamětníků, kteří se 21. srpna 1968 probudili v tehdejším Československu do jiného světa, najdete dost, každý ale tuto událost popisuje po svém. Shodují se však v jedné věci: šlo o jeden z nejsmutnějších dní v historii naší země naplněný beznadějí a zoufalstvím, které se tehdy otiskly do tváří Čechoslováků.
1993: Musíme to zvládnout sami
Definitivní konec posledních zbytků monarchie nebo návod jak rozdělit stát bez občanské války. I tak glosoval svět zánik Československa v roce 1993. „Rozvod republiky“ měl ale také pragmatičtější stránku – dělení majetku. Jeho hodnota byla vyčíslena na 475 miliard korun a princip vyrovnání byl určen podle počtu obyvatel – 10 milionů (ČR) ku 5 milionům (SR), tedy 2:1. To byla ovšem pouze matematická formule, která se v některých oblastech nedala aplikovat absolutně. Typickým příkladem byla federální železnice.
2005: Na počátku nové epochy
Když se ohlížíme zpět, jako první nám v paměti vyvstanou nejemotivnější události a trošku zapadají na první pohled obyčejné chvilky, jejichž pravý význam nám dojde až po několika letech. Přesně takovým je příběh prvního rychlovlaku na našich kolejích, který nepostrádal dramatické okamžiky i zvraty. Ať chceme nebo ne, Pendolino změnilo naši železnici a stalo se milníkem, který nemůžeme opomíjet.
Kino Národního filmového archivu Ponrepo v Praze
Jedna vstupenka zdarma k jedné zakoupené vstupence
Podmínky provozu při využívání portálu osobní přepravy Českých drah
Obsazení Sudet jako tvrdý dopad Mnichova
Šlo o následek podpisu Mnichovské dohody, která předcházela začátku 2. světové války. Krátce poté, co v noci 29. září 1938 představitelé Velké Británie, Francie, Itálie a Německa podepsali tento pakt, začala postupná likvidace demokratického Československa.
Privacy Policy